Thursday, January 10, 2008

School day


Alhamdulillah dah 10 hari kita masuk tahun baru..
tahun 2007 sudah berlalu, meninggalkan pelbagai kenangan buat kami sekeluarga, macam-macam kami lalui, suka duka.. Paling pahit, aku lalui peristiwa keguguran pada April 2007, sangat sedih masa tu, sehinggakan dalam tempoh sepatutnya aku berpantang selepas keguguran, tapi kami terbang ke Langkawi, melarikan diri seketika dari kesedihan, Alhamdulillah balik dari Langkawi, emosi aku pulih, dan lega serta redha dengan semua yang berlaku...

Insya-Allah, kalau diizinkan Allah Taala, dengan rahmat dan keberkatanNya, Dia akan gantikan dengan yang lebih baik pada tahun 2008, mudah-mudahan selamat semuanya kali ini, doa aku tak putus-putus agar selamat semuanya kali ini.

Najmi pun dah masuk darjah satu. Alhamdulillah.. semuanya berjalan lancar, aku mula-mula mmg rasa semacam je nak lepaskan anak, tapi life goes on, semua orang yang ada anak, akan lalui perkara yang sama, and on the first day, aku share the feeling dengan beberapa kawan yang sama-sama hantar anak masuk darjah satu, eheheh rupanya bukan aku sorang ibu yang emo dan over, aku tak keseorangan.. ehehehe..

Insya-Allah aku harap Najmi akan lalui semuanya dengan sempurna. Mujurlah sekolah dengan opis aku tak ler jauh sangat, so awal-awal ni boleh la aku pegi jenguk dia untuk tengok urusan naik bas sekolah time tenghari.

Jadual mmg agak pack utk dia, keluar sekolah lebih kurang 1.25, kalau keluar awal pun, bas sekolah still datang dalam 1.30 jugak, dia ambil budak darjah lain sekali, so dia sampai kat taska untuk transit, mandi makan dalam pukul 2, and dalam 2.30 akan ada van datang ambil untuk ke sekolah agama, so setengah jam je dia ada untuk manage semuanya.. kesian dia...

Balik sekolah agama dah pukul 5.30, rest kejap, dalam pukul 6.15 aku bagi dia main basikal kat luar dengan geng-geng dia, malam lps solat Isya' dah kena tido...Itu pun kena di paksa, kerana dia memang la jenis suka tido lewat suka tengok tv. Tapi Alhamdulillah, Najmi anak yang tidak banyak kerenah, dia boleh ikut arahan supaya kena tido awal, so paling lewat jam 10.00 malam dia sudah kena tido. And aku pun sudah buat deal dengan dia, dia masih boleh tengok kartun tapi not at ceria, dia hanya boleh tengok citer Hikayat Putra Shazlan, Macam-macam Aznil dan Tom-tombak sahaja di Ceria, sesekali tidak boleh menonton citer Adi dan Ayah, yang tah hapa-hapa..for me membuang masa sahaja citer tu sama yang versi Malaysia, Afi dan Abah tu, mengarut betul rancangan itu.

So far dia boleh terima deal tu, boleh tengok kartun hanya version english, sbb aku nak dia belajar BI dari kartun. At least sambil menonton pun dia boleh belajar. Dan mmg kelaziman dia, akan bertanya kalau dia betul-betul nak tau makna perkataan, at least dia akan berusaha. Sebab nak hentikan dia dari menonton kartun memang la susah, dah namanya pun budak-budak.

Dia banyak berdikari, mandi, bersiap, ambil wuduk dan solat sendiri, so far Alhamdulillah, dia tak tinggal solat, eheeh kalau hari cuti tu terbabas juga solat subuhnya, kalau hari sekolah full la dia solat, dan bacaan solatnya makin bagus, dan tertib solat pun tak der masalah.

Ni ada cerita dia yang membuatkan aku nak marah pun tak jadi. Dua tiga minggu lepas, aku tengok rumput di kebun belakang rumah tu dah makin panjang, lalang dan serai pun dah tak leh nak beza dah, rumput-rumput makin subur, then aku cakap lah dia, "Najmi, nanti petang-petang Najmi tolong la mama cabutkan rumput ye, sebab mama kan tak sihat, jadi mama tak boleh buat, Najmi tolonglah, nanti mama belikan ais krim,"
budak bertuah ni jawab "Mama, biarlah rumput tu nak hidup, dia pun ALlah yang jadikan, biarlah dia tumbuh, dia ciptaan Allah, kalau cabut mak dia, nanti anak dia tengok mak dia dah mati, cabut mak dia, nanti anak dia tengok mak dia dah mati, biarlah dia pun makhluk Allah nak hidup jugak," cisss boleh dia jawan camtu, aku nak marah pun tak jadi..ntah mana dia dapat ayat macam tu...bertuah betul..
Ok, ni ada pic dia yang sempat aku snap masa first day sekolah, ehehe ada juga kawannya yang menangis-nangis tidak mahu ditinggalkan bapak, jenuh bapaknya memujuk. My darling lebih excited rupanya, dia jadi penunggu setia, kebetulan kelas Najmi tepi pagar je, depan dengan bus stop, so dari bus stop tu mmg boleh nampak direct ke dalam kelas dia, darling setia la dok tunggu dari pagi sampai tengahari, aku sebab pening je, aku lepak dalam keter, sempat tido sejam lebih.

Photobucket

0 comments:

 

pnut testing Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino