Friday, June 12, 2009

Zikir untuk elakkan keguguran


Saya curi masa update kejap..kejap je tau..pendek je tau..

Saya suka cuti kalau cuti panjang, balik kampung jalan-jalan dan rileks-rileks...
tapi saya tak sukakan suasana lepas saya balik bercuti, kerja tu diaaa berlonggok..
Saya kena bergilir dengan Pen. Pegawai saya, saya cuti seminggu awal cuti sekolah, dan minggu ni turn dia pulak cuti. Minggu lepas dia cover kerja saya, maka minggu ini saya kena cover kerja dia pulak..

Satu hari terdapat beberapa jenis surat khabar melayu, dan bahasa inggeris saya kena check page by page, kot ada isu mengenai menteri saya, kementerian saya atau sebarang isu antarabangsa yang melibatkan negara kita. Wajib tak der tangguh2, semua paper kena siap check before lunch, kecuali kalau saya ada meeting pagi le. Bila salah seorang kami bercuti, kena double kerja check mengecheck. Kerja itu saja memakan masa sekerat hari bekerja saya. Jadi saya hanya punya masa selepas jam 11 or 12 tghari untuk buat kerja lain. Nasib baik saya tak reti baca surat khabar tamil dan cina, kalo tak kena check jugak.. :-)

Tak boleh lepas pandang, kot tetiba ada isu saya terlepas pandang, and pejabat menteri pun terlepas pandang, and tetiba pak menteri nak juga new paper report on that issue, haru beb!! Or officer kekadang refer bila diaorang kena prepare kertas jawapan untuk kabinet ke hape.. (wahhh tetiba propa macam hebat sangat le kan..hiks..)

ok cukup le saya merapu sat tadi..saya nak update dan letak pic kitaorg pegi cameron highlands, tapi itu saya rasa kerja-kerja edit gambar akan siap hujung minggu ni, dan cerita itu akan korang tatapi minggu depan, agak basi le kan.. saya bukan blogger tegar yang wajib bagi cerita fresh-fresh je, saya tak koser duk lelama depan laptop tapi, rasa bersalah kat laki dan anak-anak, kalo emaknya asyik depan laptop. Semua-semua hero dan awek kecik saya kena manjakan. Paknya nak makan kena siapkan, paknya tengok tv, saya nak temankan, kecuali kalo pak dia layan gusti, tak koser le mak pnut.

eh merapu panjang pulak..

ok saya tergerak curi masa sat ni nak update sebab saya terima satu email dari pembaca blog saya, bertanya mengenai zikir dan doa yang diberi oleh ustaz Darul Syifa untuk diamakan ketika hamil, selain membalas email tu dengan ringkas, sebab sebok saya rasa elok juga letak kat sini, selain blog saya update, saya boleh kongsi satu ilmu untuk ouls..

ok petikan dari email saya...
salam ***....

thanks sebab sudi baca blog akak...

sori akak tak dpt nak reply panjang-panjang sebab sangat busy kat office, tu yg sampai blog pun tak berupdate lagi...

ok cube amalkan zikir Ya Mubdi, amalkan selalu...

tak kira masa, sepanjang masa baca je..duk dlm keter ke, tgh masak ke...

baca dan pegang perut... kalau kat public segan nak pegang perut, baca je dlm hati, zikir ni mmg untuk elakkan keguguran...

and lagi satu, bacakan permulaan surah Tabbat... bacaanya Tabbat ya da habi la habiuwwattabb (masa masa sebut wattab, angkat lidah ke langit-langit, tahan lidah tu dan niat dalam hati minta Allah kuatkan janin, tahan supaya jangan keguguran) baca lah berulang kali (masa sebut wattab tu, pegang tangan kat bawah perut) macam kita tadah bawah perut, (manahan ) caranya tapak ke atas, letak bawah perut antara perut dan ari-ari, (rahim kita) amalkan selalu.. zikir ya Mubdi tu pun suami boleh bacakan, mintalah suami bacakan sambil baring-baring tengok tv, mintak dia letak tangan atas perut dan baca zikir tu berulang kali..

Amalkan dari awal kita tau pregnant...

semoaga selamat semuanya...

Kalau pun u all tak pregnant, mana tau nanti pregant, or adik beradik ktia pregnant boleh la print amalan ni dan sampaikan barang seciput ilmu yang ini. moga dapat membantu..

Saya juga ada beli buku penawar penyakit dari Al-Quran, dari Darul Syifa bagus sangat buku tu, boleh kita guna dan amalkan dalam mengubati penyakit kita, selain pegi doktor kan. Ada doa penyembuhan sakit kepala, ada doa untuk darah tinggi, batu karang, semua dari Al-Quran yang dikumpul oleh Ustaz Harun Din, nanti ada masa saya snap or scan letak sini, saya amalkan doa untuk melembut hati.. hadiran sekelian tau je la cik abe saya tu kan baran sikit orangnya.. Jadi itu hari saya pergi Darul Syifa dan saya minta ustaz buatkan air untuk 'menyejuk' hati suami (dengan kehendak dia juga) supaya dia boleh kontrol amarah dia, tak nak anak-anak membesar dengan baran dia..

Sangat syukur Alhamduillah, kini hatinya lebih tenang, kurang ribut-ribut. malah saya pulak sering kena tegur sebab selalu marah-marah. Dan ustaz itu sarankan saya amalkan doa dalam buku perubatan itu, ALhamdulillah, bila abeh air yang dibekalkan ustaz tu, saya jadi 'ustazah' sendiri, saya buka buku, baca ayat-ayat tu berulang kali ke botol air minuman, dan niat dalam hati agar anak-anak, suami malah saya sendiri lebih lembut hati... Alhamdulillah lebih tenang kami anak beranak... Jadi bila bancuh kopi dan teh, campur le sikit air yang sudah kita baca doa itu ke dalam minuman.

Saya tak pasti buku tu ada dijual di kedai-kedai buku atau tidak, harganya RM15, kat sini saya terus je beli direct kat Darul Syifa tu.

Hahaha pendek le sangat kan....kununnya tadi...

1 comments:

Ain Humairah on 8:20 PM said...

mohon share ye kak..

 

pnut testing Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino